Autotest Citroën C5 130 Puretech EAT8

Tussen alle sportwagen- en EV-autonieuws door zou je bijna vergeten dat SUV’s nog altijd met stip staan genoteerd bij de zakelijke rijder. Daar komen er steeds meer van, maar - het is zoals het is - zeker in de populaire klasse zijn ze niet allemáál even sprankelend.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Goed nieuws: de C5 Aircross springt er dan uit met zijn lekker eigenzinnige looks en een waaier van karakteristieke Citroën-eigenschappen. Noem het een champagne tussen de vaak toch ook heel drinkbare wijntjes bij de concurrentie. Onze autospecialist Rob van Ginneken liet de kurk knallen en test de nieuwe Business Plus PureTech 130 S&S EAT8.
 
Eerst maar even de beursberichten. We hebben het over een midden-formaat businessclass SUV met een prijskaartje van 38 mille in de gereden meest luxe versie. Noem het trouwens eerder een ruimtewagen, want déze doet niet eens moeite om off-road vaardigheden te veinzen.
 
 
Daar staat tegenover dat de C5 Aircross een prettig eigenwijs design meekrijgt. Niet zo ver doorgeschoten als eerdere Citroëns met bijvoorbeeld die ‘beschermbubbels’ op de flanken, maar herkenbaar en tussen de gangbare SUV’s oogt hij alsof déze met zijn aandacht voor stijldetails van het couture-rek komt. Knap, als je nagaat dat het bij zo’n hoekig model toch vooral om veelzijdigheid gaat.
 
Hoewel? In tegenstelling tot concurrenten als zijn Peugeot-broer is hij er niét met een derde zitrij. Elk nadeel heeft zijn voordeel, want dat vertaalt zich in een heel fatsoenlijke zit- en bagageruimte. Met een kloeke verborgen ondervloerse bergruimte achterin.
 
Zelf zou ik trouwens niet voor zijn immense glasdak kiezen, want dat zorgt ervoor dat de opgedikte dakrand daaromheen achterin nogal prominent ‘aanwezig’ is. Nou ja, alleen voor grote passagiers dan.
 

Schuifstoelenravijn

Voorin zit je uitstekend op grote fauteuils. Met veel ruimte rondom en in de ietsjes verhoogde zitpositie die bij SUV’s hoort. Het grote stuurwiel is boven en onder afgeplat, zodat je afstand tot de benen houdt én goed zicht hebt op het digitale dashboard. Ook van binnen vind je alle mogelijke karakteristieke details, maar deze keer zonder dat ‘ze’ daarin doorschieten.
 
Iets minder plastic was beter geweest, maar no worries het ziet er kwalitatief niet verkeerd uit en de liefhebber herkent veel ontwerpgrappen uit – pakweg – de vroegere C4 Cactus.
 
Noten zijn er ook best te kraken. De infotainment-console komt wat erg traag tot leven. En doe mij maar gewoon knopjes om de airco of ventilatie te bedienen, want via het beeldscherm vergt dat iets te veel aandacht. Zeker als je de screen mirror-functie van je smartphone aan hebt staan.
 
Over aandacht gesproken: tamelijk fors uitgevoerde raamstijlen hinderen het zicht – vooral schuin opzij, maar de Fransoos heeft als goedmaker grote spiegels en een clevere achteruitrijcamera.
 
De drie achterstoelen zijn trouwens apart verschuifbaar en -omklapbaar. Handig. Nadeel is wel dat er dan een soort Grand Canyon-kloof tussen ontstaat. Oké, je kunt daar (met de roze bril op) extra boodschappen kwijt, maar wat is er mis met een flap of klep die omlaag stortende verdwaalde spulletjes voorkomt?
 
In mijn eigen auto heb ik – beter opletten, ik geef het toe – al meerdere paraplus afgeschreven die in het klapmechanisme terecht waren gekomen. Aan de pluskant… de Aircross is zo ruim dat je er prima een berg spullen in kunt vervoeren. Handig voor een verhuizinkje ook.
           

EAT8

Een ouderwets praktische auto. Het is zeker niet zijn enige troefkaart, want ook de nieuwe aandrijfversie die ik voor de test reed mag er zijn. In de geheimtaal van Citroën: Puretech 130 S&S EAT8. Kleine maar verrassend soepele gespierde turbo benzinemotor, met aardig veel trekkracht. Dat wordt vooral ook geholpen door de sublieme (Aisin) achtversnellingsautomaat.
 
Die zorgt namelijk voor een grote ‘spreiding’ van de versnellingsstappen, zodat de Fransoos vlot met de bekende driecilinderroffel uit de startblokken komt, maar op cruise snelheden toch ook heel rustig voort zoeft. Dat helpt het verbruik te drukken. Pakweg een liter op 15 als je ‘normaal’ doet.
 
Alles bij elkaar biedt ook deze basismotor een goed alternatief voor dieselen, dat een beetje uit de gratie lijkt te vallen. Terecht of – naar mijn smaak – onterecht. Hoe dan ook, de Citroën beweegt zich gracieus en ontspannen door het verkeer. En eenmaal op tempo, valt de opvallend zachte vering helemaal op zijn plek.
 
Een dynamische gooi-en-smijt auto is het zeker niet, maar grip is er zeker. Als je je een keer op de wat lichte besturing of een knijpende bocht verkijkt blijft hij beheersbaar. Waarbij het koetswerk iets beweeglijker wordt, dat wel. Het is vooral aan aangename reisauto. Wel even wennen aan de nogal bijterige remmen, maar verder… slimme cruise-control erop en zoeven. In de geteste Business Plus versie wordt een blik vol hightech comfort- en veiligheidssystemen opengetrokken.
 
Daarmee stijgt hij in de Euro NCAP-crashtest trouwens naar vijf sterren. Niks mis mee. Zeker als je een beetje met de kleuraccenten buiten en binnen speelt – dat kan namelijk – is de Aircross een SUV met bubbels in een wereld van doordrink wijntjes.
 

 

CITROËN C5 AIRCROSS PURETECH 130 EAT8
Motor:
1,2 liter turbo driecilinder
Power: 131 pk, 230 Nm
Prestaties: 193 km per uur, 0-100 in 11,3 sec.
Testverbruik: circa 6,5 liter 100 km (1 op 15)
Prijs: Business-versie vanaf 33 mille, testauto 38.540 euro

TIP: Al een bedrijfsauto maar nog geen tankpas? Bekijk de verschillende voordelen van een tankpas.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Naar je werk reizen kan op verschillende manieren. Sommige werkgevers bieden een zakelijke leaseauto aan, maar je kunt ook kiezen voor een…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…