U ontvangt een offerteaanvraag voor een grote opdracht. Voor het opstellen van de offerte moet u nogal wat voorwerk doen. Hoe kunt u het beste omgaan met de kosten die u hiervoor maakt?

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Deze vraag werd aan De Zaak Advies voorgelegd: 

‘Ik heb een offerteaanvraag ontvangen voor een grote opdracht. Hier kwam nogal wat voorwerk bij kijken. Ik heb deze kosten uiteindelijk niet meegenomen in de offerte, omdat ik die niet in verhouding vond staan tot de omvang van de opdracht. Maar hoe kun je hier het beste mee omgaan als je dergelijke kosten wél vergoed wil hebben?”

Antwoord van Niek Idema, adviseur bij De Zaak Advies

“De tijd die het kost om een offerte te maken breng je eigenlijk nooit apart in
rekening bij de klant. De uren 
die u investeert in het maken van offertes is ondernemersrisico. In feite 
verdisconteer je die in je tarieven, je prijzen of in je hoeveelheid declarabele 
uren.

“Het kan soms zijn dat er eerst een goed ‘vooronderzoek’ moet worden
gedaan om te zien óf en in hoeverre je aan de vraag van een klant tegemoet kan 
komen. Op basis van de resultaten brengt u al of niet een offerte uit. 
Over de kosten van een dergelijk onderzoek en wie deze kosten 
betaalt, moeten goede afspraken worden gemaakt. Daarvoor maakt u in feite een 
aparte offerte.”

Meer aandachtspunten professionele offerte

“Om een offerte op een professionele manier uit te brengen, kunt u ook aan de 
volgende zaken denken. Verplaats u in de klant en geef uw aanbod aantrekkelijk 
vorm, inhoudelijk én grafisch. Wees zeer duidelijk en precies over wat een 
klant kan verwachten van je bedrijf en tegen welke prijs en wat wel en niet 
inbegrepen is. Hoe duidelijker vastgelegd, hoe minder kans op problemen over 
de afspraken.”  
“Geef ook aan tot welke datum de offerte loopt. Stuur uw algemene 
voorwaarden mee en verwijs in de offerte hiernaar, of noem in de offerte uw 
betalings- en leveringsvoorwaarden.”

Lees ook:

Schrijf de winnende offerte
“Ik heb een rekening ontvangen voor een offerteaanvraag. Is dat normaal?”  

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…